Darmowy menedżer bibliografii. Posiada polską wersję językową. Pozwala na sprawny import metadanych za pomocą popularnych identyfikatorów (jak DOI lub ISBN). Funkcjonalność można rozszerzyć za pomocą wtyczek. Dzięki nim można pobrać informacje do programu ze stron internetowych czy baz danych, a także tworzyć przypisy i bibliografię w wybranym stylu bezpośrednio w edytorze tekstu. Program działa na systemach operacyjnych: Windows, Mac OS i Linux. Wtyczki dają dostęp do dodatkowych funkcji w przeglądarkach Firefox, Chrome, Edge i Safari oraz w edytorach tekstu: Microsoft Word (brak wsparcia dla wersji online z pakietu Microsoft 365), LibreOffice i Google Docs.
Najważniejsze cechy:
- posiada wtyczki pozwalające na rozszerzanie funkcjonalności
- eksport danych możliwy jest jako cytatu i/lub bibliografii bezpośrednio w oknie edytora tekstu
- wiele stylów cytowań, z możliwością ich dodawania i modyfikowania
- możliwość opisania elementów (rekordów) własnymi etykietami, notatkami i adnotacjami oraz określanie powiązań pomiędzy nimi
- możliwość archiwizowania dodatkowych plików
- funkcjonują aplikacje na urządzenia mobilne iPhone oraz iPad
- możliwość synchronizacji metadanych i plików za pomocą konta Zotero
Przydatne linki:
- How To Use Zotero (A Complete Beginner’s Guide)
(film na YouTube, czas trwania 12:40; w języku angielskim)
- Szkolenia dotyczące Zotero zrealizowane w ramach Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
(projekt pt. „Rozwój Uniwersyteckiego Centrum Badań Sportowo-Medycznych w Poznaniu”):
Zotero – część 1 – Przedstawienie
Zotero – część 2 i 3 – Rozpoczynamy gromadzenie literatury
Zotero – część 4 – Gromadzenie literatury – DOI&ISBN
Zotero – część 5 – Gromadzenie literatury – pliki typu RIS&NBIB
Zotero – część 6 – Gromadzenie literatury – strony WWW
Zotero – część 7 – Gromadzenie literatury – pliki PDF
Zotero – część 8 – Przeszukiwanie zgromadzonej literatury
Zotero – część 9 – Cytowanie literatury